Plaťte u nás na prodejně kartami Visa a Mastercard!

Úpravy kajaku

Úpravy kajaku

Upravovat nebo neupravovat kajak? Co mohu získat a co ztratit? Kolik mě to bude stát?

 

Úpravy kajaku

Proč:

Upravovat nebo neupravovat kajak? Co mohu získat a co ztratit? Kolik mě to bude stát?

Tovární nastavení kopitu je na optimální postavu (hmotnost, výška trupu, atd.), Kdo z nás ji má? Velcí výrobci lodí mají na netu návody, jak si upravit kajak na svoji postavu např.:

https://www.youtube.com/watch?v=s2obW9jx-68

http://www.youtube.com/watch?v=bnDzGuuux2Q

Spojovací mat. Cca 100Kč

Vždycky mi vadila voda v lodi. Vylučovací metodou jsem hledal možné průsaky, když to není dekou, špuntíkem, ani prasklinou, padla vina na šrouby. Většina moderních creekovek je děravá jak cedník. Přišroubované  chyty, sezení atd. Ne všechny matky jsou zalité v plastu. Nerezové šrouby, matky a podložky bývají z laciné oceli, nemající pro naše potřeby ideální mechanické vlastností. Až příliš snadno se povolují, vymačkávají, tak jsem je pořád dotahoval, nebo houbičkoval vodu.

Tip 1) Proto vyšroubuji všechny šrouby a máznu pod ně např.: transparentní silikon, nebo je přelepím bitumenovou vodotěsnou samolepící páskou. Na nějaký čas to pomůže, podle toho jak intenzivně a drsně jezdím. Nejčastěji teče kolem šroubu, které drží (zrcadlo, sedačku)

Další řešení je pracnější, ale i trvanlivější. Zpravidla ho udělám jen jednou u nového kajaku. Pak vše drží, těsní a nic se nepovoluje.

Tip 2) Vyšroubuji od každého typu jeden šroub a v obchodě se spojovacím materiálem koupím nerezové: Pevnostní imbusy  8.8 s čočkovou hlavou, velkoplošné podložky a samojistící matice. Na každý šroub: velkoplošná podložka 2x, samojistící matice 1x

Tip 3) Pozor někteří výrobci dávají šrouby s palcovými i metrickými závity do jednoho kajaku. Proto v obchodě zkusím našroubovat matku na každý šroub.

Tip 4) Snažím se předělat většinu děr na stejný imbus M5. (do M4 našroubuji M5), Nic nepřevrtávám, většinou stačí trocha trpělivosti, umu a hrubší síly. 

Tip 5) Originál podložky s gumou na jedné straně vypadají pěkně, ale jsou tenké a vymačkají se. Proto je nahrazuji nepogumovanými velkoplošnými podložkami.

Tip 6) Soustavu: šroub 1x, velkoplošná podložka 2x samojistící matice 1x, opět podlepuji silikonem, nebo přelepuji páskou. Když jsou šrouby moc dlouhé, zařezávám je, abych se o ně nemohl v budoucnu poranit. Nebo za samojistící matku našroubuji kloboučkovou matici (na kontra).

upravakajaku1

Obr. 1 Podlepený imbus s velkoplošnou podložkou

Odlehčení a vyztužení

Jak lehce se mi jede, je dáno do jisté míry i celkovou hmotností a těžištěm kajaku. Je rozdíl jestli odeberu 0,5kg ze sedačky nebo z nožní opěrky. Nožní opěrka je cca 90 cm od trupu. Přesněji řečeno je na 90cm páce od těžiště jezdce (podle toho jak má kdo dlouhé nohy). Když odlehčím špičku, snáz se mi zatáčí. Tuhost mi pomáhá na slidech, při skocích, … Kajak se lépe ovládá, ale nesmí být tuhý příliš. Při nechtěném dopadu na kámen, je potřeba utlumit energii nárazu, aby kajak nepraskl. Hledám kompromis mezi tuhostí a poddajností. Jak je to se zárukou kajaku po těchto úpravách je přinejmenším diskutabilní.

upravakajaku2

Obr. 2 Spojovací mat, nářadí, deska XPS, k odlehčení a podlepení spojů.

Nožní opěrka Cca 400Kč

Tato úprava má smysl, jen když nožní opěrka váží více jak 1,5kg, nebo mi stávající nevyhovuje. Lze ušetřit cca 1kg.

upravakajaku3

upravakajaku4

Obr. 3 Nožní opěrka z desky XPS

Obr. 4 Složená nožní opěrka z desky XPS (T-kus)

Tip 7) Ve stavebninách nebo Bauhausu, Hornbachu, … koupím:

1x Deska XPS polystyrenu tloušťky 3cm a více cm

1x deska obyčejného polystyrenu 3cm, (bude z ní šablona)

Tip 8) Podle přední pěnové výztuhy paluby, obkreslím a vyříznu ostrým tenkým nožem, svislý profil 2x (svislé klíny). Viz Obr. 3 Snažím se docílit, aby se desky dotýkali v celé ploše paluby i dna kajaku. Pro drobné doladění tvaru obrousím stykové plochy. Např. Smirkovým plátnem.

Tip 9) Vodorovné klíny: na obyčejný polystyren nakreslím přibližný tvar, vyříznu ho a vložím do lodě. Pak lihovým fixem jedu podél stěny kajaku a píši na desku. Dál oříznu místa označená fixem. Tento postup opakuji, dokud nezískám přesný tvar vodorovného klínu. Ten si překreslím na XPS a vyříznu ho.

Tip 10) Klíny slepím např. Lepidlem Mamut od Van Bravenu. Viz Obr. 4 Na tento T kus přidám desku z černé pěny tloušťky 10cm, ať mám pořádnou tlumící oporu nohou. Je třeba mít tento kus hodně na těsno, tj. min. o 2cm větší než je obrys v místě dotyku s T kusem (přídavek na obrysu volím dle tvrdosti pěny). Do kajaku ji našlapte, ať pořádně drží.

 Tip 11) Díry od šroubů držících zrcadlo, zalepím bitumenovou páskou, kterou ještě nahřeji zapalovačem a tesou z druhé strany.

upravakajaku5

Obr. 5 Přední pěnová výztuha paluby před odlehčením

upravakajaku6

Obr. 6 Přední pěnová výztuha paluby po odlehčení a vylepení

 

Sedačka

Před jakoukoli manipulací s továrním nastavením sedačky, doporučuji udělat si nožem; šroubovákem drobné rysky a ty ještě zvýraznit lihovým fixem, ať znám polohu původního nastavení! 

Vynadat sedačku je jako vyndat ježka z klece a někdy se to neobejde bez hrubšího násilí. Do sedačky lze vyřezat řadu různých otvorů. Ušetřím zde cca 1kg. Sedačka slouží jako výztuha skořepiny kajaku, proto jsem se musel velmi zamýšlet nad tvarem, velikostí a umístěním děr. Viz Obr. 10-12.

upravakajaku7

Obr. 7 Sedačka před odlehčením.

upravakajaku8

Obr. 8 Sedačka před odlehčením.

 

Tip 12) Než vyndám sezení, prohlédnu, prohmatám, jak těsně sedačka lícuje se skořepinou kajaku, mezery si poznačím fixem na skořepinu i sedačku. Ať vím, kolik mám kde dolepit pěny.

Tip 13) Po každé vyříznuté díře, zkontroluji tuhost sedačky, jako když zkouším tuhost trubky pádla opřeného o zem. Když se sedačka prohne, vím, že místo musím vyztužit.

Tip 14) Výztuhy kombinuji z XPS a černé pěny. Lepím je chemoprenem a Mamutem na předem zdrsněný povrch. Některá pěna se časem více vymačká. Abych odhadl jak moc se vymačká, vezmu si tenký odřezek, který párkrát extrémně zmáčknu. Pak se dívám zda se pěna vrátí do původního tvaru.

Tip 15) Dolepím plochy kde sedačka nedoléhala přesně ke skořepině. Promačkáváním kontorluji vůli mezi sezením a skořepinou. 1 cm vůle je optimální. Když se udělám vylepením bouli, musím ji seříznout. Neubráním se několikanásobnému vyndavání sedačky. Pozor, jestli udělám z plochého dna kulaté změní se diametrálně jízdní vlastnosti lodě!

Tip 16) Boční opěrky nahradím černou pěnou nalepenou přímo na sedačku.

Tip 17) Oko z provazu, na věci, které potřebuji přichytit k sedačce, rozvážu. Provaz protáhnu hadičkou a uzel přelepím silikonem, pak se rozhodně nerozváže. viz. Obr. 9.

Tip 18) Abych mohl silikon dobře zahladit, namočím si prsty do jaru.  

upravakajaku9

Obr. 9 Oko z provazu se zelenou hadičkou

upravakajaku10

Obr. 10 Sedačka po odlehčení.

upravakajaku11

Obr. 11 Sedačka po odlehčení, vyztužení a vylepení.

upravakajaku12

Obr. 12 Sedačka po odlehčení, vyztužení a vylepení

Poloha a velikost trupu = těžiště

Poté co kajak smontuji, nastává pravé hraní. Předpokládám, že mám správné držení trupu (předozadní rovnováhu) při pádlování. Odlehčením jsem rozhodil tovární nastavení těžiště kajaku. Když je možnost posunout sedačku jen do 3 poloh mám vyhráno. Náročnější je když mohu sedačku posouvat v drážkách. V druhém případě si nadělám a očísluji rysky a zkouším.

Tip 19) Musím stále stejně dotahovat zádovou opěrku.

Tip 20) Kajak příliš točí a moc nejede, sedačka je moc vepředu.

Tip 21) Kajak jede jako střela a netočí, sedačka je příliš v zadu.

Pozor i 1cm posunutí sedačky vám udělá hodně odlišné jízdní vlastnosti!

Záruky

Jak je to se zárukou nevím, nemusel jsem ji řešit. Obecně varuji před úpravami sedačky, jsou pracnější a následné hledání optimální polohy sedačky je zdlouhavější.  Když jste fandové do tunění svých lodiček, tak těmito úpravami získáte lehkou, rychlou a tuhou loď.

Úprav kajaku je mnoho, záleží na vás, do čeho se pustíte. Máme super hračky, ale než dlouze mudrovat nad tím co upravit a co ne, je lepší jezdit na vodě.

 

Často je chyba mezi sezením a pádlem.

Jirka „Anděl“ Kubálek

 

upravakajaku13

upravakajaku14

Zatěžkávací zk.

Chyba operátora, loď je dobrá ;-)

 

Poznámka Water Element: V případě této úpravy kajaku, přesněji jeho sezení, se reklamace při případném poškození dle výrobce neuznává. Záruka na skořepinu lodě však stále platí.


 

upravakajaku1 upravakajaku2 upravakajaku3 upravakajaku4
upravakajaku5 upravakajaku6 upravakajaku7 upravakajaku8
upravakajaku9 upravakajaku10 upravakajaku11 upravakajaku12
upravakajaku13 upravakajaku14
 
 

ZBOŽÍ VE SLEVĚ

 
 
 
 
 
 
 
 
Vodácké akce Water Element Facebook